Şi Sfântul Isihie Sinaitul vorbeşte despre îmbolnăvirea şi moartea
treptată a sufletului. Deşi Dumnezeu a creat sufletul „simplu şi bun",
acesta „se desfată de momelile nălucirilor diavolului şi amăgit, aleargă
spre cel rău ca la cineva bun". Astfel, el „îşi amestecă gândurile sale
cu nălucirea momelii diavoleşti". În cele din urmă, „căzând la
consimţire, preschimbă prin mijlocirea trupului în faptă nelegiuirea din
cugetare, spre osânda proprie”. (...)
Chiar dacă este viu, sufletul lipsit de adevărata viaţă, adică de harul
lui Dumnezeu, e de fapt un suflet mort. Şi încă: „Scoţându-se
protopărinţii neamului omenesc pe ei înşişi de bunăvoie de la pomenirea
şi vederea lui Dumnezeu şi
nesocotind porunca Lui, pe de altă parte unindu-se în cuget cu duhul
cel mort al satanei şi mâncând din pomul oprit, contrar voii
Ziditorului, au fost dezbrăcaţi de veşmintele luminoase şi de viaţă
făcătoare ale strălucirii de sus şi s-au făcut, vai, şi ei ca şi satana,
morţi cu duhul". Iată ce i se întâmplă întotdeauna celui care se uneşte
în cuget cu satana şi face voia lui, „fiindcă satana nu e numai duh
mort, ci şi duh care omoară pe cei ce se apropie de el". Aşa moare
sufletul omului.
Atunci când sufletul nu lucrează după firea cea dintru început zidită
de Dumnezeu, „deşi se poate ca el să-şi păstreze viaţa la arătare, nu
mai este viu, ci mort. Spre pildă, atunci când tu, om fiind, nu păzeşti
virtuţile, eşti lacom şi sfidezi legea, cum poţi spune că ai suflet?
Pentru că te mişti? Dar aceasta este şi a făpturilor necuvântătoare.
Pentru că mănânci şi bei? Dar şi fiarele sălbatice fac aceasta. Atunci,
poate pentru că umbli pe două picioare? Aceasta mă face să cred că eşti
mai degrabă un animal cu înfăţişare omenească".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu